Dapatkan menghilangkan lendir dalam Tekak

Dapatkan menghilangkan lendir dalam Tekak

Soalan:

Saya mempunyai lendir di belakang tekak saya sepanjang masa, yang tidak menyenangkan saya 58 dan mempunyai masalah ini selama tiga tahun.

Jawapan:

Hingus titisan, sebagai masalah lendir ini dari segi perubatan dipanggil, merupakan gejala yang biasa penyaliran sinus. Sinus utama terletak di belakang dahi, di atas kening, dengan yang kecil kedua-dua belah jambatan hidung antara mata, dan pasangan lain yang lebih besar di bawah tulang pipi. Sinus gua berongga dalam tengkorak dan fungsi utama mereka adalah untuk melepaskan sejumlah kecil lendir dari lapisan mereka ke dalam laluan hidung untuk melembapkan dan melindungi daripada jangkitan dan penceroboh. Sinus juga menambah nilai akustik untuk suara, kerana bunyi bergema di dalam kamar ini.

Kadang-kadang, bagaimanapun, terlalu banyak lendir dilepaskan ke dalam sinus. Pencetus utama, mungkin mengejutkan, adalah terutamanya usus dan sembelit. Ini adalah kerana toksin tidak dapat dihapuskan secara normal, supaya mereka dapat diserap semula ke dalam aliran darah, dan badan cuba untuk menghilangkan mereka melalui mukus dalam sinus. Masalah usus lain, termasuk cirit-birit, masalah penghadaman seperti sindrom usus terganggu, dan penggunaan bahan makanan tertentu (terutamanya setiap hari) boleh membawa kepada peningkatan lendir dalam badan. Ini bermakna lendir yang berlebihan terkumpul di dalam sinus dan kahak dalam saluran pernafasan. Sebab-sebab lain masalah resdung adalah alahan seperti asma dan demam alergi, tindak balas alahan terhadap makanan tertentu, dan, sudah tentu, merokok.

Jika pengeluaran mukus berterusan dan ia mengalir dengan baik dari sinus, ia datang ke dalam tekak sebagai pelepasan atau hingus titisan. Ini adalah tidak selesa dan bukan menyakitkan, tetapi ia sering membuat tonsil atau tekak mendapat radang, menyebabkan sakit tekak.

Lebih serius, mukus mungkin toskan dan sinus tersumbat. Sinus sesak menyebabkan banyak ketidakselesaan dan kesakitan (seperti yang dilakukan oleh polip berkembang di hidung, jadi doktor anda perlu menyemak untuk melihat jika ini adalah masalah ini). Muka menyakitkan dan dahi throbs kerana terdapat tekanan ke atas mukus yang dimasukkan ke dalam rongga. Anda boleh menjalani pembedahan untuk mengalirkan sinus, yang tidak membawa kelegaan daripada kesakitan.

Cuba rawatan untuk beberapa bulan sebelum berfikir tentang pembedahan:

* Jangan mengambil makanan dan minuman yang sangat sejuk.

* Elakkan produk tenusu seperti susu, krim, keju dan yogurt, serta makanan manis, buah-buahan sitrus dan jus, kari, pisang, mangga, makanan dalam tin, alkohol dan kopi.

* Jangan merokok.

* Gunakan douche hidung, yang, di India, dipanggil periuk neti jal. Isikan periuk neti dengan air suam dan tambah setengah sudu teh garam. Dongakkan kepala anda ke kiri dan, bernafas melalui mulut, tuangkan air masin melalui muncung ke dalam lubang hidung yang betul. Ia akan menitis dalam aliran halus keluar dari lubang hidung sebelah kiri. Ulangi di sisi lain. Selepas itu melakukan nafas pembersihan (lihat di bawah) untuk mengeringkan sebarang titisan cecair yang tinggal dalam lubang hidung.

* UseSinus minyak atau minyak bijan: dekat satu lubang hidung kemudian meletakkan dua titik yang lain, membuka lubang hidung dan menghidu sehingga. Mengulangi dalam lubang hidung yang lain. Adakah ini sebelum tidur. Ini membantu untuk mengalirkan mukus dan memberi bantuan segera.

* Ambil makanan tambahan itu Ayurveda Khamira Nazli: separuh sudu teh setiap hari selama satu bulan. Ini akan membantu mengurangkan lelehan lendir yang berlebihan.

* Mengurut mata sensitif dengan ibu jari anda pada hujung dalaman kening, dengan menggunakan balsem pudina sedikit atau balsem harimau putih. Adakah ini untuk satu minit, pagi dan petang. Ini akan membantu mukus berlebihan mengalir keluar.

Senaman yoga untuk membersihkan nafas

* Tetap, melihat ke hadapan dan kemudian ke atas. Sekarang nafas apabila bertentangan sepuluh kali membuat bunyi whooshing, manakala kontrak diafragma anda. Melihat ke depan dan mengulangi sepuluh kali, kemudian melihat ke bawah dan mengulangi sepuluh kali.

* Pernafasan lubang hidung Ganti akan membantu membersihkan hidung anda. Pastikan saluran hidung kering. Letakkan ibu jari kanan anda ke atas lubang hidung kanan, jari pertama kanan ke atas lubang hidung kiri anda. Angkat ibu jari sedikit dan menarik nafas melalui lubang hidung hak anda untuk kiraan perlahan tiga. Turunkan ibu jari ke lubang hidung kanan dan menaikkan jari di sebelah kiri anda, kemudian menghembus nafas melalui lubang hidung kiri anda mengira perlahan-lahan ke enam. Kemudian mengulangi, tetapi dalam melalui kiri dan keluar melalui kanan anda anda.

1 komentar:

  1. Kenapa mulut saya berbau apabila saya telan lendir tersebut?

    BalasHapus