Hisop - Holy Penyembuh?

Hisop - Holy Penyembuh?

Herba berdebat yang banyak tumbuh-tumbuhan yang dinamakan hisop disebutkan dalam Alkitab. Pertaruhan saya adalah bahawa ia adalah ahli oficinalis hisop keluarga pudina dipanggil. Ia mampu melaksanakan tugas disebut dan akan menjadi seperti prolifik di kawasan itu sebagai dandelion.

Nama hisop boleh dikesan kembali ke Greek (hyssopos) dan Herbrew (esob). Perkataan Ibrani bermaksud "herba suci," yang disahkan oleh John di dalam Perjanjian Baru. Upacara-upacara pentahiran yang dilakukan oleh para imam juga termasuk penggunaan tumbuhan ini, dan cawangan daripadanya diadakan anggur asam itu diberikan kepada Yesus semasa Penyaliban. Seperti yang anda lihat, ia mempunyai sejarah yang panjang.

Herba telah digunakan secara tradisi dalam penyakit pernafasan kecil. Ia mungkin mempunyai kualiti ekspektoran dan sering diberikan untuk membantu sakit tekak. Ia dianggap racun serangga yang baik dan penghalau serangga. Serangan kutu akan dirawat dengan herba ini juga. Pada zaman dahulu, ia telah digunakan untuk membersihkan luka supaya mereka akan sembuh tanpa jangkitan.

Tidak banyak kajian telah dilakukan ke atas hisop, tetapi itu tidak datang sebagai banyak kejutan. Kami hanya kini mula memberi perhatian kepada tumbuh-tumbuhan yang sekali terdiri keseluruhan Pharmacopeia perubatan. Apakah yang telah dilakukan menunjukkan kualiti ekspektoran yang berkenaan sebenar, tetapi melemparkan beberapa keraguan ke atas manfaat penyembuhan luka.

Ubat-ubat herba tidak tumbuh-tumbuhan ini hanya menuntut untuk menjadi terkenal, walaupun. ia adalah herba masakan juga, walaupun tidak ada seorang pun yang sama. Ia digunakan dalam stews dan hidangan epal. Mempunyai bunga yang sering hiasan, dan menambah rasa yang halus untuk hidangan ia garnishes.

Adalah lebih baik untuk mengelakkan hisop dalam kedua-dua makanan atau ubat jika anda hamil. Terdapat kes-kes didokumenkan itu menyebabkan masalah, termasuk keguguran. Tidak cukup diketahui mengenainya untuk menganggapnya selamat semasa penyusuan. Jika anda mempunyai gangguan penyitaan, sekali lagi, elakkan hisop. Salah satu daripada beberapa kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa ia boleh menyebabkan sawan. Tiada interaksi dadah yang dikenali pada masa ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar