Manfaat Chyawanprash Kesihatan, Semua Anda Ingin Tahu Mengenai

Manfaat Chyawanprash Kesihatan, Semua Anda Ingin Tahu Mengenai

Chyawanprash adalah salah satu Ayurvedic purba makanan tambahan anti penuaan, yang semata-mata herba di alam semula jadi. Ia mempunyai Amla sebagai bahan utamanya, yang merupakan anti oksida yang kuat. Acharya Charaka adalah yang pertama lagi ubat herba ini. Rujukan Its terdapat dalam banyak teks-teks Ayurvedic terkemuka seperti Ashtanga Hrudayam, Bhaishajya Ratnavali, Sharngadhara samhitĂŁ dan lain-lain

Bagaimana untuk membuat Chyawanprash? Ingedients: Bilwa (Marmelos Aegle), Agnimantha (Premna corymbosa), Shyonaka (oroxylum indicum), Gambhari (Gmelina arborea), Patala (suaveolens stereospermum), bala (sida cordifolia), Mashaparni (Teramnus labialis), Mudgaparni (Vina trilobata), Prishnaparni (Uraria Picta), Shalaparni (Desmodium gangeticum), Pippali (lada Long), Gokshura (Tribulus Terrestris), Brihati (solanum indicum), kantakari (solanum xanthocarpum), karkata Shrungi (pistasia integerrima), Taamalaki (Phyllanthus fraturnus), Draksha (anggur kering), jeevanti (Leptodenia reticulata), Pushkara (Inula racemosa), Agaru (Aquilaria agallocha), Hareetaki (Terminalia chebula), Ruddhi (Habenaria intermedia), Jeevaka (Microstylis muscifera), Vrishabhaka (Microstylis wallichi), Shati (Hedychium spicatum), Musta (Cyperus rotundus), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Meda (Polygonatum cirrhifolium), Ela (Elettaria cardamomum), Chandana (album Santalum), utpala (Nymphaea stellata), Vidari (Ipomea digitata), Vrushamula (Adhatoda Vasica) , kakoli (Lilium poilyphyleum), Kakanasika (Martynia Diandra) - semua herba ini diambil 50 gram setiap satu dalam bentuk serbuk coarsel.

Kebanyakan herba ini biasanya ditemui di Himalaya dan bahagian-bahagian lain di India. Amla - 5 kg (buah segar) Pertama kumpulan tersebut di atas herba dicampur dalam 13 liter air. Amla terikat dalam kain menjadikannya dapat gantung. Di muara kapal, kayu diletakkan dan pek kain yang mengandungi Amla disimpan tergantung supaya pek amla tenggelam di dalam air. (Jenis ini proses dipanggil sebagai Swedana) kapal adalah tertakluk kepada haba. Selepas mendidih mencukupi, pembungkusan kain itu diambil keluar. Dari itu, Amla dibawa keluar, biji dikeluarkan dan pulpa bahagian rebus Amla dijadikan pes. Pes ini digoreng dengan 6 liter minyak sapi dan minyak bijan. Air yang ditapis. Ianya diambil di dalam bekas lain dan pes amla ditambah kepadanya. Untuk kapal ini, 2.5 Kgs gula ditambah dan campuran ini dipanaskan pada musim panas yang sederhana. Apabila dipanaskan perlahan, cecair perlahan-lahan mula mengukuhkan.

Setelah keadaan separa pepejal dicapai, kapal itu diambil dari api dan dikacau juga. Setelah penyejukan diri, 300 gram madu, 200 gram Tugakshiri, 100 gram Pippali (buah lada Long), Twak, patra dan Ela dan Nagakeshara adalah ditambah- 50 gram setiap satu. campuran sentiasa dikacau dengan baik untuk mendapatkan Chyavanprash. Rujukan ini adalah mengikut Charaka Samhita. Terdapat beberapa rujukan lain Chyavan prash, di mana minyak bijan tidak ditambah. berapa banyak Chyavanprash mengambil: Satu hingga dua sudu bersama-sama dengan segelas susu, setiap pagi sebelum sarapan. Mengapa minum susu selepas mengambil Lehyam: Kerana Menurut Ayurveda, banyak herba yang digunakan dalam semua lehyams, termasuk Chyavan prash panas dalam potensi.

Jadi, untuk bertindak balas itu, seseorang itu perlu minum susu, yang, yang sejuk, mengurangkan kesan potensi panas. Manfaat kesihatan Chyawanprash: Ia amat berguna dalam batuk dan sejuk. Ia terutamanya digunakan dalam batuk kering. Ia membantu dalam peremajaan orang-orang tua yang berumur dan juga khasiat yang sepatutnya bagi orang-orang muda. Ia berkesan digunakan dalam rawatan jangkitan tekak, jangkitan dada, Gout, keadaan penyakit yang melibatkan air kencing. Ia meningkatkan kecerdasan, daya ingatan, Kulit kilau, umur, kekuatan organ-organ deria, kuasa imuniti, kuasa seksual, selera makan. Ia adalah antipenuaan produk herba yang kuat. Ia juga menyembuhkan kedutan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar